Vi kommer helt sikkert igen

Vores tur til Mpala Safari begyndte vi at planlægge i 2008. Vi havde en aften set noget TV, og inden vi ville slukke, lavede vi en “kanalrundfart”

På DK4 så vi så en udsendelse fra Mpala. Om stedet, om turene, om hvordan stedet var blevet til osv. Vi blev grebet af dét, vi så, og blev enige om begge 2, at det ville vi gerne.

Vi var også enige om, at det højst sandsynligt var meget dyrt. Jeg sagde, at jeg ville ringe til Jer dagen efter, hvortil min mand sagde: Det kan du da godt, men det er for dyrt for os, det koster nok 100.000 for os to. Men jeg ringede, og godt for dét. Vi blev begge meget overraskede over, at det ikke er dyrere. Vi fik sendt bud efter materiale om turen, og så begyndte planlægningen ellers. Vi bestemte os for at vi ville rejse til efteråret 2009. Den 27. september tog vi afsted. Vi havde tilkøbt et par dage på Panoramaruten.

Flyveturen til Johannesburg var ganske forfærdelig. Vi fløj om natten, og fik faktisk ikke sovet noget videre. Da vi kom  til Johannesburg, sagde jeg til min mand, at den flyvetur tager jeg kun på én gang til, – og det er, når vi skal hjem.

I lufthavnen stod en chauffør og tog imod os, og så startede vores tur ellers. Vi troede, at vi først ville se de vilde dyr, når vi kom til Kruger, men allerede på det første hotel hvor vi boede inden vi næste dag skulle på panoramaturen, så vi både elefanter og en flodhestemor med en unge der gik på land og græssede. Det var lidt spændende, for der var mange skilte i området der advarede om at flodheste kunne være farlige. Selve panorama-turen var ud i nogle smukke bjerge og udsigter – men desværre var der ret tåget så vi ikke fik set så meget af det.

Om mandagen gik turen mod Mpala. Da vi ankom dertil stod alle ansatte og tog imod os. Det var en helt speciel oplevelse og nærmest en kongelig og rørende modtagelse. Det havde vi aldrig oplevet før. Vi blev budt velkommen og fik hilst på alle med håndtryk. Vi spurgte,  hvornår resten af gæsterne ville komme, og fik så at vide, at vi var de eneste gæster i den uge. Men det blev servicen absolut ikke ringere af, snarere tværtimod. Alt var helt igennem så perfekt. Vi fik pragtfulde måltider hver dag. Vi havde nogle dejlige ture, hvor vores ranger John var en god guide med en stor viden om alt i naturen, og en god chauffør.

Sidst på eftermiddagen var der en flot og spændende “stammedans”, hvor nogle indfødte dansede iført deres stammedragter. To af deres små generte børn begyndte til sidst at danse med hvilket var ret charmerende.

En af de bedste oplevelser for både min mand og mig, var nok de dage, hvor vi var i Kruger nationalpark.

Vi så The Big Five, og det på en og samme dag. Det var så stort. Leoparden var helt speciel. Og det var ikke kun leoparden, det var også dét, at den havde klynget en mpala op i det træ den lå i. Klar til senere, når sulten meldte sig. Men vi så også mange andre dyr som zebraer, impalaer, kuduer, aber, giraffer, løver og 2 hyæner som ellers sjældent ses. Endvidere masser af fugle og andre hjortedyr.

Vi var i bushen hvor vi selv kørte på ATV’ere.  John tog os med på lidt vovede strækninger da vi var de eneste. og vi havde fortalt, at vi begge er bidt af motorsport, og han var nogle gange først ude at se om vi kunne køre der, – så det blev spændende strækninger vi kom ud på. Vi så ikke så mange dyr bortset fra impalaer og enkelte giraffer, men i stedet holdt vi pause under et kæmpe stort og meget flot ca. 1600 år gammelt baobab-træ – et af de ældste i Sydafrika.

Besøg på den nærliggende skole måtte desværre aflyses på grund af skoleferie, men i stedet var vi ude og se en spændende slangefarm med mange forskellige farlige og ufarlige slanger. Endvidere så vi et sted hvor der blev opdrættet leoparder, da den vilde leopard er ved at være truet i Sydafrika.

En køretur i Mpalas bush blev en dag meget spændende, da der pludselig var 5 elefanter omkring vores bil. 2 elefanter foran, 2 bagved og 1 i venstre side. De var ret tæt på bilen og især den på siden kom så tæt på at adrenalinen pumpede lidt hurtigere, men John var meget rolig og startede bare bilen, og elefanten gik stille og roligt udenom os.

Da vi kom kom hjem var en stor flok elefanter på den anden side af floden, men en af de store valgte at gå over floden, men gik heldigvis ikke i land på Mpalas grund – de kan jo ødelægge meget. Det oplevede vi en dag vi skulle ud at køre. Ikke langt fra Mpala havde en elefant væltet et mindre træ ind over vejen, og det måtte vi fjerne før vi kunne køre videre.

En aften spiste vi i bomaen (et lukket område med grill og åben ovn) og vi fik som sædvanlig pragtfuld mad og hyggede os med personalet. Men pludselig kunne John høre en leopards brøl ikke så langt væk og senere på aftenen kunne høres løvebrøl meget tæt på – jo, det var en særdeles spændende tur.

Kokkene på Mpala forstod at servere nogle særdeles spændende retter af kød vi aldrig havde tænkt på kunne spises, som f.eks. zebra, kudu og impala. Selv i bushen formåede de at fremtrylle de lækreste måltider. Og borddækningen i bushen var også med hvid dug og levende lys.

Det var ret spændende at stå op om morgenen og se de mange baboons (aber) der var i træerne uden for hytten. De spiste af træets nødder og svinede meget med skallerne, og de var ikke særlig bange for os men sad bare og kiggede på os. Endvidere var der mange vortesvin der gik og græssede, men de løb når vi kom, med halen lige i vejret som små antenner.

På vej hjem havde vi valgt at få en tur til Soweto inden flyet fløj fra Sydafrika, hvor vi så noget af det mest fattige Sydafrika – de såkaldte Townships. Vi så også Nelson Mandelas både nuværende og tidligere bolig og Desmond Tutus bopæl. Nelson Mandelas tidligere bolig var lavet til museum, som vi var inde at se, og det var utroligt interessant at se denne store personligheds tidligere bopæl og høre hele historien fra guiden.

Som afslutning på ferien blev der serveret champagne mm. i Mpalas udsigtstårn, hvor vi fik snakket en sidste snak med personalet.

Det var meget vemodigt at skulle sige farvel efter en vidunderlig, spændende og interessant uge. Der blev fældet lidt tårer.

Om vi tager afsted igen? Det gør vi, og vi har allerede været på rundrejse i Sydafrika, men kommer helt sikkert til Mpala igen. Alle de oplevelser er helt bestemt flyveturen værd.