Et sandt paradis på jord

Mpala Safari Lodge – et sandt paradis på jord!

Helle og Per har gjort det muligt for alle at opleve et sandt paradis på jorden. I 2003 åbnede de for deres egen drøm, Mpala Safari Lodge i Sydafrika, og i april 2014 var vi så heldige at komme på besøg dernede.

Vi ankom efter en lang, men behagelig flyvetur til Huidespruit i Limpopo-provinsen i Sydafrika. I lufthavnen stod Mpalas manager Estel klar til at modtage os. Hun kørte os til feriens første bestemmelsessted, som var en sydafrikansk farm, hvor vi skulle opholde os og gå på jagt de første 4 dage på jagt sammen med Mpalas ranger og professionelle jæger Clayton.

På Mpala Lodge drives der ikke jagt, men Helle og Per kunne via deres netværk hjælpe os med at finde en fantastisk jagtoplevelse, der bestemt levede op til alle vores forventninger. De fire dage på farmen var en dejlig oplevelse for hele familien og Mpalas ranger Clayton var der til at sikre sig, at alt var som det skulle være, og han bidrog desuden til en spændende og storslået jagt- og naturoplevelse, hvor også familiens ikke-jægere fik mange gode oplevelser.

Efter de fire dage gik turen mod Mpala Safari Lodge. Efter ca. en times kørsel drejede vi fra den trafikerede asfaltvej, og dernæst kørte vi et lille stykke tid ad en mindre grusvej indtil vi nåede til en kontrolpost, som er adgang til det der betegnes om Greater Kruger National Park. Herfra er der ca. en halv times kørsel til Mpala Safari Lodge. Turen gik gennem den afrikanske bush, og der gik ikke mange minutter førend vi så de første antiloper. Kort før vi nåede frem til Mpala måtte vi stoppe, da en mindre flok giraffer krydsede vejen på deres middagstur – et eventyrligt syn! Kun fordi et stort vortesvin pludselig løb over vejen, valgte girafferne at forlade vejen, hvorefter vi kunne fortsætte.

En mur på hver sin side af vejen med navnet Mpala gjorde det klart, at vi nu varme ankommet til det sted, der skulle vise sig at være et vaskeægte afrikansk paradis – naturskønt, roligt og frodigt. Mpala Safari Lodge ligger på en stor kuperet grund, og fra parkeringsområdet var det første, der mødte vores blikke den smukke, parklignende have, der skråner ned mod floden. Den selv samme flod, som skærer sig gennem den sydafrikanske bush, og hvorfra man tydeligt kan høre flodhestenes dybe brøl.

Lige ved flodens bred ligger Mpalas hovedbygning og på hver sin side ligger de enkelte bungalows højt placeret med en fantastisk udsigt over floden. Jeg kan kun anbefale, at man går ind på Mpalas hjemmeside og ser billederne derfra – selvom billeder ikke rigtigt kan gengive den skønhed, som virkeligheden på Mpala Safari Lodge har at byde på.

Vi blev budt velkommen i den smukke hovedbygning af Estel, og vi fik serveret noget koldt at drikke på terrassen, der vender mod ud mod floden. Hun præsenterede de alle de dygtige ansatte på Mpala og fortalte om ugens program. Herefter blev vi indkvarteret i de luksuriøse bungalows, hvor vi kunne slappe af indtil vi alle skulle mødes til aftensmad. Før aftensmaden var der en overraskelse, der skal og kun kan opleves rigtigt i Sydafrika: En gruppe sydafrikanske kvinder og mænd iklædt stammedragter underholdte med os med sang, dans og musik.

Herefter spiste vi alle – personale og gæster – en lækker fælles aftensmad på terrassen ud mod floden, som også var stedet, hvor vi spiste alle vores fælles måltider. Maden vi fik serveret på Mpala var virkelig god, og den kan måle sig med de allerbedste spisesteder, vi har besøgt. Det var meget hyggeligt, at personalet, som guider os i ugen på Mpala, deltager i måltiderne. På den måde er der tid til at få snakket en masse, og man kommer hurtigt til at føle sig som en del af ”Mpala familien”.

Ugens program var ganske begivenhedsrigt. Både morgen og aften var der arrangeret såkaldte Game Drives, dvs. at man står op med solen og får en hurtig kop kaffe, hvorefter man med en af de altvidne rangers tager en køretur, hvor der bliver vist og fortalt om det rige dyreliv og naturen, der omgiver Mpala. Begge rangers var meget dygtige og fortalt med stor indlevelse om alt vi så på vores vej og svarede på alle vores nysgerrige spørgsmål. Aftenturen foregik typisk før aftensmaden og før mørket sænkede sig over bushen, da dyrene bliver ganske aktive og nemmere at se på dette tidspunkt. Man får rig mulighed for at se et utal af forskellige dyr og planter (ingen nævnt, ingen glemt!), men dit husk kamera og en god kikkert, når du skal besøge Mpala – for der utroligt meget at opleve og se på!

For Per, Helle og resten af Mpala-familien har det været vigtigt at være en del af og støtte lokalområdet. Derfor bliver man i forbindelse med sin ferie på Mpala Safari Lodge inviteret på besøg på en skole, som Mpala er med til at støtte. Det er ingen hemmelighed, at der er stor fattigdom i Sydafrika, og derfor er det rart at se med egne øjne, at den turisme, som vi er en del af, også kommer de lokale til gode. At børns uddannelsesforhold med hjælp fra Mpala Lodge er blevet betydeligt forbedret er opløftende viden, og vi fik alle en stor oplevelse i forbindelse med besøget. Udflugten til skolen var ikke kun en oplevelse for øjnene, men i den grad også en oplevelse for hjertet.

Midt på ugen skulle vi på tur i to dage til selve Kruger National Park. Vi kørte tidligt om morgen og nåede frem før middag. Endnu en gang nød vi godt af Mpalas ansattes store viden om dyrene og nationalparken. I Kruger National Park er mulighed for at se ”The Big Five” samt utalige af forskellige antiloper, kattedyr, reptiler, elefanter, giraffer, bøfler, fugle og alt hvad Afrika ellers har at byde på af vildt og naturoplevelser. Når vi skulle spise fandt Mpalas rangers grillen frem, og på ganske få minutter fik de lavet og serveret os et dejligt måltid mad. Kruger National Park har diverse forretninger og udstillinger, som også er et besøg hver. Da solen gik ned kørte vi til et af de indhegnede områder i parken, hvor vi skulle overnatte i mindre bungalows. Aftensmaden bliver igen tilberedt af vores rangers, som atter fortryllede os med deres kulinariske evner, og bagefter hyggesnakkedes der længe om alle vores oplevelser omkring de levnede lys på bordet. Næste morgen spiste vi tidligt, så vi kunne begynde dagens tur i parken samtidig med solen stod op. Al vores transport – inklusiv turen til Kruger National Park – foregik i Mpalas egne safarikøretøjer, som var utroligt komfortable og med godt udsyn, så det var muligt at tage billeder undervejs. Bilerne var desuden åbne, og man føler derfor, at man kommer meget tæt på både dyr og natur. Flere gange under vores safari i nationalparken stoppede vi op, så vi havde mulighed for at komme ud og tage billeder. Den største oplevelse for os var at se en flok på 70-80 elefanter krydse Olifants River. Det var virkeligt ganske betagende! Efter en lang køretur på anden dag drog vi atter tilbage til Mpala Safari Lodge, hvor der som altid ventede en dejlig aftenmad.

Dagen efter var der igen en tidlig morgentur i bushen, og dernæst havde vi så formiddagen og middagen hjemme på logden, hvor man kunne slappe af og nyde livet ved den dejlige svømmepøl. At nyde solen og det kølige vand, mens man kan høre flodhestene i floden brøle af hinanden – det må siges at være livet! Når vi ikke badede, kunne vi uden anstrengelse studere dyrelivet på nært hold, da der aldrig var langt til de allestedsværende små aber, der gerne ser deres snit til at stjæle det, som vi skulle glemme ved vores solsenge eller bungalows. Det var sjovt at observere, men vi var samtidig opmærksomme på, at huske vores ting, så de ikke ville falde i små abehænder.

Om efter middagen blev vi alle kørt ud til et område i bushen, hvor vi efter en kort instruktion blev sendt afsted på ATV´er (4-hjuls motorcykler). Turen gik rundt på små snoede stier, og vi så både antiloper og giraffer. Halvvejs på turen holdt vi – godt beskidte og i godt humør – en pause, hvor vi ganske tiltrængt får noget til at skylle det værste støv væk fra halsen. Ud over en sø midt i bushen kunne man se solnedgangen. Det var simpelthen ubeskriveligt smukt, og man forstår i det øjeblik, at der er et ordsprog, der siger: ”Én gang Afrika, altid Afrika”. Køreturen fortsatte og i skumringen kom vi frem til det, der kaldes ”Impala Bush Camp”. Her ventede Mpalas kokke og personale med fint opdækket bord. I bålets skær kunne man se gryder og kød, der stegte lystigt på de varme riste. En skøn duft af lækker mad ramte en i næsen, mens man får vasket det værste af Afrikas støv af ansigtet. Mens maden blev helt færdig, blev der serveret drinks og snakken gik lystigt der midt bushen i skæret fra bålets flammer. Mens vi sad og spiste den gode mad, blev vi kort forstyrret af tre elefanter, der vandrede forbi i mørket.

Udover den ugeplan, der på forhånd var lavet, så var der mulighed for forskellige tilvalg af oplevelser, som man kan bestille, mens man er der. Vi valgte at bestille en tur med varmluftsballon samt en tur til et internat for vilde dyr, der på den ene eller anden måde er blevet reddet og hjulpet.

En tur med varmluftsballon er for de morgenfriske. Man skal tidligt op, da der er ca. 1½ times køretid, og man skal starte ballonturen samtidig med solen står op. Oplevelsen er ganske ubeskrivelig, og man har svært ved at forstille sig den lydløse flyvetur henover landskabet og med udsigt til de fjerne bjerge i solopgangens smukke, gyldne lys. Dyrene bevæger sig stille 200 m under en, og kun når ballonen til tider skal have lidt mere varme fra de store gasbrændere, opdager dyrene, at vi er der. Efter en lille times flyvetur landede vi med et bump på en mark. Mens ballonen lod luften sive ud, fik vi et glas champagne og lidt snacks.

Rundvisningen på internatet startede med et lille foredrag, der forklarede om de vilde dyrs vilkår i Sydafrika og hvilke trusler, de står overfor. Udflugten til dyreinternatet gav os et godt indblik i, hvor stort et arbejde der gøres for Afrikas vilde dyr hver eneste dag. Men det fortalte os også om de store problemer, der er med bl.a. krybskytteri og med at mennesker trænger ind på dyrenes territorier, f.eks. når de anlægger nyt landbrug. Man kommer rigtig tæt på dyrene på rundvisningen og personalet fortæller interessant og levende om de enkelte dyrs historier, og hvad deres arbejde går ud på.

Det var en kort beretning om vores tid på Mpala Safari Lodge. Men når alt kommer til alt, så kan denne tur og dette skønne sted ikke beskrives i en kort beretning. Man oplever så meget – både stort og småt – og det er så fantastisk, at kun ved at prøve det, kan man forstå det. Vi ved, det nemt kommer til at lyde som en salgstale for stedet, men det er ikke tænkt som det. Vores beretning er udelukkende skrevet på de fakta, som vi har oplevet gennem vores ophold i dette vaskeægte, sydafrikanske paradis – et sted, som vi håber, at vi får mulighed for at besøge igen.

Tak til alle på Mpala Safari Lodge for vores livs naturoplevelse i Sydafrika – det er en rejse, som vi aldrig vil glemme.